Powrót do szkoły a wady postawy
Nastał wrzesień a wraz z nim powrót w ławki szkolne, jednocześnie zbliżająca się wielkimi krokami jesień, co niestety skutkuje zmniejszeniem aktywności ruchowej w ciągu dnia.
Dzieci zaczną spędzać więcej czasu na nauce przy biurku, co będzie sprzyjało pozycji zgarbionej.
W tym czasie szczególnie warto zadbać o dodatkową dawkę ruchu. Rower, czy inne aktywności
na świeżym powietrzu niestety powoli będą odchodzić w zapomnienie a aura pogodowa będzie sprzyjać coraz bardziej statycznemu odpoczynkowi.
Zapraszamy zarówno dzieci jak i rodziców do CMZ na ćwiczenia indywidualne, które poprzedzone zostaną dokładnym wywiadem medycznym oraz badaniem fizjoterapeutycznych.
Co obejmuje m.in. badanie fizjoterapeutyczne:
– ocena postawy ciała
– ocena zakresów ruchów w stawach
– ocena siły mięśniowej
– ocena elastyczności mięśni
– ocena równowagi oraz koordynacji ruchowej.
Co może zaniepokoić rodzica w postawie dziecka patrząc z tyłu:
– asymetryczne ustawienie barków
– odstające lub/i nierówno ustawione łopatki
– asymetryczne trójkąty talii (wcięcie w linii talii głębsze z jednej strony)
– ustawienie kolan do środka (koślawość) lub na zewnątrz (szpotawość)
– ustawienie pięty do środka lub na zewnątrz.
Co może zaniepokoić rodzica w postawie dziecka patrząc z boku:
– wysunięcie głowy do przodu
– zaokrąglenie barków
– uwypuklenie brzucha.
Bardzo ważne w kwestii profilaktyki wad postawy jest odpowiednie ustawienie biurka oraz krzesła.
W warunkach szkolnych jest to najczęściej niemożliwe do zrealizowania, dlatego warto zadbać
o to w domu.
Na co zwrócić uwagę w pozycji siedzącej przy biurku:
– ustawienie głowy
głowa nie powinna być wysunięta do przodu, co niestety często ma miejsce w trakcie dłuższego siedzenia. Takie ustawienie przyczynia się do przeciążeń odcinka szyjnego.
– symetryczne ustawienie barków
ważne jest, aby dziecko nie opierało się na jednej ręce na biurku, w perspektywie czasu może przyczynić się to do pojawienia się asymetrii.
– równomiernie rozłożenie ciężaru ciała na pośladkach
wskazane jest unikanie np. pozycji siedzenia z nogą pod pośladkiem, szczególnie jednostronnie.
– oparcie całej powierzchni stóp o podłogę
warto pomyśleć także lekkim podwyższeniu stóp np. w formie podkładki.
Pamiętajmy, że idealna pozycja siedząca nie istnieje. Pozycja statyczna trwająca dłuższy czas, zawsze będzie miała negatywny wpływ na ciało, które stworzone jest do ruchu.
Problem nieprawidłowej postawy nie dotyczy jedynie dzieci, ale także osób dorosłych. Bardzo ważne są odpowiednio dobrane ćwiczenia, które wzmocnią oraz rozluźnią odpowiednie grupy mięśniowe.
Jakie sporty wybierać dla dzieci:
W przypadku dzieci prawidłowo rozwijających się, u których nie zostały zdiagnozowane wady postawy, najlepiej wybierać dyscypliny sportu, które aktywują ciało symetrycznie. Bardzo fajnym rozwiązaniem jest ścianka wspinaczkowa. Obecnie można znaleźć zajęcia dopasowane do każdej grupy wiekowej oraz uwzględniające poziom zaawansowania uczestnika.
Sporty asymetryczne np. tenis, zwłaszcza z dużą intensywnością, nie są wskazane jako samodzielna aktywność fizyczna.
W przypadku pojawienia się u dziecka asymetrii w ciele, bezwzględnie najistotniejsze
jest zastosowanie ćwiczeń asymetrycznych pod okiem specjalisty – fizjoterapeuty.
Warto pamiętać, że ciągle powtarzająca się jedna aktywność sportowa, może doprowadzić do przeciążeń a w konsekwencji do urazów.
Dzieci uprawiające regularnie konkretną dyscyplinę sportową powinny być stale pod kontrolą fizjoterapeuty i trenera przygotowania motorycznego.
Autor: mgr fizjoterapii Magdalena Makowska
Bilbiografia:
1. Kochman D., Studzińska A., Analiza częstości występowania oraz czynników wpływających na powstanie wad postawy u dzieci w wieku szkolnym, Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu 3 (5)/2020, ISSN: 2451-1846
2. Pacheco, M. P., Morais, S., Carvalho, P. J., Cavalheiro, L., & Sousa, F. (2025). Effectiveness of Global Postural Reeducation in Postural Changes and Postural Stability in Young Adults. International Journal of Environmental Research and Public Health, 22(1), 101.
3.Puszczałowska Lizis, E., Szwed, K., Mikuľáková, W., & Dul, M. (2025). Prevalence of postural abnormalities among primary schoolchildren. Fizjoterapia Polska, 25(2), 6–13.
4. Baranowska, A., Sierakowska, M., Owczarczuk, A., Olejnik, B. J., Lankau, A., & Baranowski,
P. (2023). An Analysis of the Risk Factors for Postural Defects among Early School Aged Children. Journal of Clinical Medicine, 12(14).
